Audi je od 60. let členem skupiny Volkswagen Group, která ovládá 99,55 procent společnosti. V současnosti zaměstnává kolem 60 tisíc lidí, kteří pracují v šesti samostatných továrnách. Ročně vyprodukuje skoro milión nových vozů různých typů od malých rodinných aut přes sportovní vozy až po luxusní sedany. V posledních letech doplnila své řady i o modely s karoserií SUV.

Jméno pochází z latiny

Jedna z nejstarších německých automobilek vznikala v průběhu první poloviny 20. století na základě čtyř společností. Hlavní postavou v tomto procesu byl zpočátku August Horch, který v roce 1899 založil v Kolíně nad Rýnem společnost Horch & Cia. První vůz nesoucí tuto značku byl sestrojen po dvou letech. Šlo o dvouválcový automobil s výkonem motoru 4 až 5 koní.

Tazio Nuvolari řídí závodní vůz Auto Union na Grand Prix v roce 1939

Tazio Nuvolari řídí závodní vůz Auto Union na Grand Prix v roce 1939

FOTO: fotobanka Profimedia

Brzy nato však Horch z firmy odešel a rozhodl se založit novou společnost. Pro její název použil latinský překlad svého jména, tedy audi (slyš), a vznikla společnost Audi. První vůz pod její hlavičkou vyjel na silnici roku 1910. Horch se pak s vozem své automobilky zúčastnil závodu Alpská jízda a nejvyšší místo na bednách jej povzbudilo v dalším vývojářském úsilí.

Ekonomická krize na konci 20. let však donutila Horcha k prodeji společnosti Skaftemu Rasmussenovi, majiteli konkurenční DKW. K duu těchto společností se postupně přidal také výrobce motocyklů Wanderer a Horchova původní firma Horch. Tyto čtyři subjekty utvořily pod značkou propojených kruhů společnost Auto Union, která se zpočátku prosadila zejména v oblasti závodních vozů.

Pohon na všechna čtyři demonstrovali na skokanském můstku

Po válce se společnost, jejíž továrny v Zwickau a Chemnici byly vážně poškozeny a posléze vyrabovány a rozmontovány, přesunula do Ingolstadtu, kde sídlí dodnes.

Koncem 50. a v polovině 60. let firmu převzala nejprve společnost Daimler Benz a poté Volkswagen. V roce 1969 se ke společnosti připojil ještě pátý subjekt, NSU, a Audi získala podobu, která jí zůstala dodnes.

Audi quattro - přeplňovaný pětiválec o objemu 2,2 l s výkonem 148 kW a samozřejmě pohonem všech kol.

Audi quattro - přeplňovaný pětiválec o objemu 2,2 l s výkonem 148 kW a samozřejmě pohonem všech kol.

FOTO: Audi

Firma dlouhou dobu platila za významného vývojáře, objevitele nových technologií i designového průkopníka. Už v roce 1921 ještě pod vedením zakladatele Augusta Horcha přišla jako první automobilka s posazením volantu na levou stranu vozu. Přelomovým se stal později autosalon roku 1980 v Ženevě, kde Audi představilo sportovní kupé Quattro s pohonem na všechna čtyři kola. Důkazem funkčnosti této koncepce bylo zdolání skokanského můstku vozem Audi Quattro 100 CS.

Audi Q7 na Australian International Motor Show 2005 (AIMS).

Audi Q7 na Australian International Motor Show 2005 (AIMS).

FOTO: AIMS

Počátkem 90. let si automobilka začala pohrávat s koncepcí lehké konstrukce vozů za důsledného použití hliníku. V roce 1994 představila luxusní sedan A8, jehož karoserie byla kompletně vyrobena z hliníku. Ta také dala jméno pozdějším označením s počátečním A. V roce 2006 firma do své produkce zařadila vozy typu SUV, jako je Q5 a Q7.