Hlavní obsah

České aerolinie (ČSA)

Foto: ČSA
Článek

České aerolinie patří mezi nejstarší letecké dopravce v Evropě. Byly založeny 6. října 1923 jako Československé státní aerolinie. První roky spojovaly česká a slovenská města: Prahu, Brno, Košice (s přistáním v Bratislavě) a Karlovy Vary. Létalo se z pražského letiště ve Kbelích.

Vůbec první let uskutečnil 29. října 1923 pilot Karel Brabenec z Prahy do Bratislavy na letounu Aero-A14. Tato letadla dostala firma od armády. Společně s nimi přišli i piloti. Letoun byl ale nevyhovující, protože mohl kromě pilota přepravit pouze jednoho cestujícího se zavazadlem. Během let učinila firma několik pokusů dostat do výbavy jiné stroje. Až francouzský stroj Farman Goliath F-60 byl schopen přepravit 12 lidí. Na palubě měl i toaletu.

V roce 1929 se ČSA staly členem mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA a postupně začaly provozovat lety do evropských metropolí jako byl Záhřeb (1930), Bukurešť (1933), Moskva (1936), Řím, Paříž a Budapešť (všechny 1938). Česká letadla dostala mezinárodní označení OK.

V roce 1937 začalo fungovat letiště na pražské Ruzyni a stalo se domovským přístavem aerolinek.

Firma v roce 1939 po okupaci zanikla. Činnost byla obnovena po válce pod názvem Československé aerolinie.

Už v roce 1947 proběhly první mezikontinentální lety, konkrétně do egyptské Káhiry a turecké Ankary.

Po roce 1948 nastal výrazný útlum. Mnoho destinací do západní Evropy bylo zrušeno, zůstalo jen několik do spřátelených zemí. Omezil se počet zaměstnanců a výrazně spadl počet cestujících. Ve výbavě byly letouny české a především sovětské výroby. Od roku 1949 stroje Iljušin Il-12 a Lisunov Li-2 a později Il-18 a Il-62.

V polovině 50. let se firma opět zvedla, do výbavy postupně přibývaly stroje typu TU, šlo o typy TU-104 a posléze Tu-154. Létalo se i se strojem Jak-40. Rostl i počet destinací. Začalo se s dálkovými lety, v roce 1960 podnikla firma významný let do indonéské Jakarty, v roce 1962 se uskutečnil první let přes Atlantický oceán do kubánské Havany. Od roku 1970 byla v provozu linka do New Yorku a kanadského Montrealu.

Největší havárie ČSA

V roce 1975 zaznamenaly ČSA největší havárii v historii. V Sýrii spadl letoun Iljušin Il-62. Stroj narazil do písečné duny. Přesná příčina nebyla nikdy vyšetřena, pravděpodobné ale je, že pilot ztratil přehled o tom, jak je vysoko. V letadle zemřelo 126 lidí, dva náraz přežili. Neštěstí se stalo na cestě z Prahy do Teheránu, stroj měl přistání v syrském Damašku, kam ale nedoletěl. Havaroval čtyři minuty před přistáním. Po nárazu do duny začal hořet.

Vývoj v 90. letech

V roce 1992 byly ČSA přeměněny na akciovou společnost s většinovou účastí státu. Byl zrušen i zákon, podle něhož byly jedinou firmou, která mohla provozovat leteckou dopravu. Základní jmění bylo podle informací z obchodního rejstříku 2,7 miliardy korun.

V roce 1992 také vznikl pokus posílit firmu zahraniční účastí. Volba padla na dopravce Air France. ČSA se právě kvůli tomu změnily na akciovou společnost. Spolupráce ale dlouho nevydržela, za dva roky jí byl konec. Společnosti se ale rozešly v dobrém.

Během 90. let se rozšiřovaly počty letadel i destinací. Milníkem byl rok 2001, kdy společnost vstoupila do aliance SkyTeam.

Další členové SkyTeamu
Air France, Aeroflot, Aeromexico, Alitalia, China Southern, Continental Airlines, Delta Airlines, Korean Air, KLM, Northwest Airlines

Nová letadla

V 90. letech do firmy přibyly první stroje západní výroby. Tím prvním byl Airbus A310-300, o jejichž koupi se začalo jednat už v roce 1989. Dodány ale byly se zpožděním a firma při dalších nákupech zvolila společnost Boeing. Jejich letadla 737 měla nahradit dosluhující TUčka. Ta definitivně dolétala v roce 1997, kdy už firma měla ve výbavě stroje ATR-42, ATR-72 na vnitrostátní lety a Boeingy 737. Těch bylo na přelomu tisíciletí celkem 19.

V roce 2003 vypsala firma, tehdy pod vedením Jaroslava Tvrdíka, výběrové řízení na nové stroje. Tendr vyhrál Airbus. Podal výhodnější nabídku, i když potřeba přeškolit piloty rozdíl smazala. ČSA dostaly 12 nových letadel Airbus A319 a A320 za zhruba 11 miliard korun a avizovaly, že v budoucnu počítají spíše se stroji této značky.

Foto: ČSA

Airbus A330-300 Českých aerolinií

Boeing byl v 90. letech jejich výsostným dopravcem. Airbus ale dostal příležitost ne úplně překvapivě. Americký výrobce byl už nějakou dobu investorem v podniku Aero Vodochody. Čekalo, že provoz Aera rozjede, což se ale nestalo. Navíc se proslýchalo, že Američané zabránili tomu, aby se Jaroslav Tvrdík stal šéfem Aera, když se pro něj hledalo uplatnění. Tvrdík ale odmítl, že by šlo o mstu.

Flotila ČSA v roce 2018
Airbus A319-1008
Airbus A330-2001
Airbus A330-3001
Boeing 737-8001
ATR 72-5006
ATR 42-5003

Hospodaření

České aerolinie byly v roce 1992 zřízeny se základním kapitálem 2,7 miliardy korun. Od té doby zisky nikdy výrazně nezvýšily, byly spíše ve ztrátě. V posledních letech udělaly i několik nestrategických rozhodnutí a nyní se potácejí na hraně existence.

Kromě velkých výdajů na zaměstnance a vysoký počet letadel se do problémů dostaly kvůli nevýhodnému nákupu paliva v době, kdy ceny ropy stoupaly. Za draho nakoupily a toto palivo odebíraly ještě v době, kdy ceny paliv padaly. Na drahá paliva ale doplácely aerolinky po celém světě.

Během roku 2009 se debatovalo o privatizaci firmy. Prodej vyhlásila vláda Mirka Topolánka. Přihlásili se čtyři zájemci - konsorcium Unimex a Travel Service, dopravce  Air France-KLM a společnosti Odien AV III a Darofan ze skupiny Aeroflot. Dvě poslední byly vyřazeny, KLM-AirFrance se stáhla sama a konsorcium Unimex-Travel Service nabídlo miliardu korun. To už se ale tušilo, že firma se neprodá. Kabinet Jana Fischera v říjnu nabídku konsorcia neschválil a prodej tím skončil i formálně. Bylo jasné, že společnost má velké finanční problémy.

Z vedení firmy odešel Radomír Lašák a začal ji řídit šéf Letiště Praha Miroslav Dvořák. Zastavil projekt nízkonákladových linek Click4Sky, který s velkou pompou spustilo minulé vedení, a ohlásil, že ČSA nízkonákladových pokusů zanechá a bude pouze klasickým dopravcem. Pokusil se také prodat charterové lety, neúspěšně.

Kromě těchto přeměn firma prodala velkou část svého majetku. V letech 2006-2008 se zbavila například jednoho z hangárů, firem ČSA Cargo a ČSA Catering či několika letadel. Ani příjmy z prodejů ale firmu nevytrhly. V roce 2008 byla zisková jen díky rozsáhlým prodejům majetku. V roce 2009 se společnost propadla do obrovské ztráty ve výši 3,7 miliardy korun.

Propojování ČSA a letiště Praha pokračovalo. V listopadu 2010 vláda schválila vznik jedné společnosti Český aeroholding, pod kterým obě fungují. Společnost v vznikla v březnu 2011 a spadá pod ministerstvo financí.

Zisky a ztráty ČSA v posledních letech (v mil. Kč)
2001-456
2002-60,2
200370,6
2004324
2005-496
2006-396
2007207
2008500
2009-3 700
2010-300
2011-1 100
2012800
2013-1 000
2014- 600
2015285
2016308

Zdroje: www.csa.cz; Osmdesát let (nejen) na české obloze, Svět vědy 15.12.2003

Propojení s letištěm, ani oddělení společností, které přímo nesouvisely s dopravou, ale firmě příliš nepomohlo. V roce 2010 sice vykázala zisk 76 miliónu korun, bylo to ale proto, že prodala majetek za 2,7 miliardy korun. V roce 2011 se ČSA opět propadly do ztráty 241 miliónů, ač prodaly majetek za 870 miliónů.

Nezávislý znalec podle týdeníku Ekonom při převodu majetek odhadl cenu ČSA na 148 miliónu korun. Zlomek toho, co si vláda od ČSA slibovala.

Od října 2017 se majoritním vlastníkem stala firma SmartWings, která získala podíl 97,74 procent. Zbývající podíl (2, 26 %) zůstal České pojišťovně.

Další informace o firmě ČSA najdete na firmy.cz.

Články k tématu

Reorganizace ČSA skončila

Reorganizace Českých aerolinií skončila. Insolvenční soud vzal na vědomí splnění podstatných částí reorganizačního plánu podniku. Šlo především o uhrazení...

Soud schválil reorganizační plán ČSA

Městský soud v Praze začátkem dubna schválil reorganizační plán zadlužených Českých aerolinií (ČSA) a potvrdil tak hlasování věřitelů z minulého týdne. Vyplývá...

ČSA zkusí zachránit majitelé Smartwings

České aerolinie mají letos oslavit 99 let, zda a v jakém stavu se dožijí stovky, je nejisté. Aktuálně i v důsledku krize letecké dopravy během pandemie...

ČSA zatím lety z Prahy do Kyjeva nepřeruší

České aerolinie (ČSA) provoz své letecké linky z Prahy do Kyjeva zatím nepřeruší. Dopravce chce bezpečnostní situaci na Ukrajině dál monitorovat a v případě...

Soud povolil reorganizaci zadlužených ČSA

Městský soud v Praze povolil v rámci insolvenčního řízení reorganizaci zadlužené letecké společnosti ČSA. Reorganizační plán by zhruba do čtyř měsíců měla...

ČSA jsou v úpadku

Městský soud v Praze vyhlásil úpadek společnosti České aerolinie (ČSA). Návrh podal přímo dopravce. Insolvenčním správcem soud jmenoval karvinskou společnost...

Aerolinky budou vyžadovat negativní test

Smartwings a České aerolinie (ČSA) budou nově po cestujících před vstupem na palubu vyžadovat potvrzení o negativním testu na koronavirus. V úterý to oznámila...

Až 60 procent zaměstnanců ČSA může skončit

České aerolinie (ČSA) by mohly propustit až 60 procent zaměstnanců. S odvoláním na dopisy odborových organizací svým členům to v pátek uvedl server Zdopravy....

Smartwings chtějí od státu 900 milionů korun

Letecká skupina Smartwings žádá stát, aby jí poskytl půjčku nebo garanci ve výši 900 milionů korun. Uvedl to server Lidovky.cz. Další zhruba miliardu korun by...

ČSA obnovují provoz prvních tří linek

České aerolinie (ČSA) v pondělí po více než dvou měsících obnovují pravidelný provoz. Jejich letadla poletí do francouzské Paříže, německého Frankfurtu nad...

Znárodnění ČSA nic neřeší, říká ekonom

Od chvíle, kdy vypukla koronavirová krize, se hovoří o možném vstupu státu do Českých aerolinií (ČSA), které patří do skupiny Smartwings. Ministryně financí...

Schillerová: Nejlepší by bylo koupit ČSA

Bylo by nejlepší, kdyby stát koupil České aerolinie (ČSA). V rozhovoru pro úterní Hospodářské noviny to uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO)....

ČSA pozastavily linky do Milána a Boloni

České aerolinie (ČSA) v reakci na rozhodnutí Bezpečnostní rady státu v pondělí pozastavily pravidelné letecké spojení z Prahy do italských destinací Milán...

ČSA pozastavily přímou linku do Koreje

České aerolinie (ČSA) ve čtvrtek kvůli šíření koronaviru pozastavily přímé letecké spojení mezi Prahou a jihokorejskou metropolí Soulem. Informovala o tom...

ČSA kupují sedm nových letadel Airbus

České aerolinie uzavřely dohodu s výrobcem letadel Airbus na dodání sedmi letadel. Jde o čtyři nová letadla A220-300 a tři letouny A321XLR. S novými typy...

V podzemí Dolu ČSA v Karviné hořelo

V podzemí Dolu ČSA v Karviné vypukl v pátek ráno požár. Nikdo ze zaměstnanců nebyl zraněn, příčina se vyšetřuje, sdělil Právu mluvčí OKD Ivo Čelechovský.

Šéf ČSA Sinčák končí ve funkci

Po pěti letech ve vedení Českých aerolinií (ČSA) končí ve funkci předsedy představenstva Jozef Sinčák. Tomu v úterý končí i pětileté funkční období člena...

V Helsinkách evakuovali letadlo ČSA

Cestující Českých aerolinií (ČSA) museli v pátek v Helsinkách těsně před startem nouzově opustit letadlo, na jehož palubě se náhle objevil dým. Informují o tom...

Tržby Travel Service překonaly 19 miliard

Letecké společnosti Travel Service loni stouply tržby o 12 procent na víc než 19 miliard korun. Zisk dopravce před započtením úroků, daní a odpisů stoupl o 89...

Travel Service ovládne ČSA

Společnost Travel Service se dohodla s Korean Air a státem na odkupu jejich podílů v Českých aeroliniích (ČSA) a bude tak vlastnit 98 procent akcií ČSA. Podle...

Zisk ČSA loni stoupl na 241 miliónů korun

Českým aeroliniím (ČSA) vloni vzrostl zisk meziročně o osm procent na 241 miliónů korun. Oproti roku jde o osmiprocentní nárůst. Společnost to oznámila...