Zakladatel firmy Henry Ford se velkou měrou zasadil o rozvoj automobilového průmyslu, když v roce 1908 představil svůj model T a později pro něj uplatnil pásovou výrobu. Nedávno byl dokonce vyhlášen podnikatelem století v automobilovém průmyslu.

Své první vozidlo sestrojil Henry Ford roku 1886. Jednalo se o čtyřkolku Quadricycle, vážící přes dvě stě kilogramů a pohybující se rychlostí kolem 30 kilometrů za hodinu.

V roce 1903 americký podnikatel založil společnost Ford Motor Company, jejíž továrna sídlící v Detroitu vyrobila denně zpočátku sotva několik vozů. Na každém z nich pracovaly od prvního do posledního šroubku skupiny dvou až tří mužů, kteří používali součástky vyrobené na zakázku jinými společnostmi.

Henry Ford na svém prvním automobilu.

Henry Ford na svém prvním automobilu Quadricycle.

FOTO: fotobanka Profimedia

Situace se změnila teprve v roce 1913, když Ford uvedl do provozu přelomovou pásovou výrobu, čímž docílil rekordní produkce. Každých deset vteřin sjelo z výrobního pásu jedno hotové auto. Ford tak nejen přinesl na trh levné a kvalitní automobily, ale také umožnil až dvojnásobnou mzdu pro zaměstnance. Na pásu v jeho továrně v Michiganu se učil i český podnikatel Tomáš Baťa, jenž po návratu do rodného Zlína zavedl novinku i u nás.

Legendární Ford T

Legendární Ford T

FOTO: fotobanka Profimedia

Hlavním tahounem podniku zůstával model T. Jeho přednosti spočívaly zejména v nízké ceně a hospodárnosti. Přitom byly tyto vozy ve své době poměrně spolehlivé, snadno ovladatelné a nenáročné na údržbu. "Téčko" se dočkalo okamžitého úspěchu a odstartovalo novou éru v osobní dopravě. Do roku 1927 se jich prodalo 15 miliónů kusů.

Ford má na kontě několik legendárních modelů

První vozy Ford Motor Company se dočkaly takového úspěchu, že společnost brzy expandovala i do zámoří. Už model A zavítal v roce 1904 na výstavu v Londýně, později se fordy začaly prodávat také ve Španělsku, Německu, Belgii, Itálii, Švédsku a dalších evropských zemích. V roce 1911 vznikla v Manchesteru první zámořská továrna Fordu. V Irsku začala společnost vyrábět traktory. Ve dvacátých letech Ford koupil automobilku Lincoln Motor Company.

Ford V8 sjíždí z pásu v továrně v Dagenhamu.

Ford V8 sjíždí z pásu v továrně v Dagenhamu.

FOTO: fotobanka Profimedia

V roce 1936 vznikla v Bukurešti první východoevropská továrna Fordu, která ročně vyprodukovala kolem dvou a půl tisíce vozidel. V Bukurešti vznikl například i model V8, se kterým Bud Bakker Schuut vyhrál rallye Monte Carlo. Rok 1938 byl pro Ford vůbec úspěšný, co se týče závodních okruhů. Společnost rovněž spustila výrobu leteckých motorů a nákladních aut.

Během druhé světové války Ford nasměroval svou produkci na armádu a některé jeho evropské pobočky byly poničeny. Brzy po válce už ale z výrobních linek začaly sjíždět nové automobily. Významnými modely 50. a 60. let byly například Thunderbird, Galaxy, Falcon, Mustang a Ford Escort.

Ford Ranger

Ford Ranger

FOTO: fotobanka Profimedia

V 70. a na počátku 80. let Ford představil vozy Mustang II, Fiesta, Escort, pickup Ranger a stylové modely Mercury Cougar a Thunderbird. V polovině 90. let se společnost mohla pochlubit 250 milióny vyrobených vozů. Zároveň tou dobou přišla s modely Explorer, Mercury Villager, Mondeo, Windstar, Ka a Focus. Po roce 2000 továrny Ford vypustily do světa například vozy Freestar a Fusion.

Ford Focus

Ford Focus v roce 2011

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na konci 80. let společnost skoupila automobilky Aston Martin a Jaguar. V roce 1999 přibylo ještě švédské Volvo a později převzala od BMW automobilku Land Rover. Těchto společností se pak v době ekonomické krize začal Ford zbavovat. Nejprve v roce 2007 prodal Aston Martin, poté se zbavil Land Roveru a Jaguaru a následně prodal 20 procent akcií Mazdy.

Ekonomickou krizi přestála automobilka lépe než její konkurenti. Musela se sice zbavit čáti aktiv a také zaměstnaců, ale brzy se vrátila k zisku.

Značka má pověst výrobce kvalitních aut, které dlouho vydrží, a například v České republice se její ojetiny prodávají nejlépe na trhu.