Audi je od 60. let členem skupiny Volkswagen Group, která ovládá 99,55 procent společnosti. V současnosti zaměstnává kolem 60 tisíc lidí, kteří pracují v šesti samostatných továrnách. Ročně vyprodukuje skoro milión nových vozů různých typů od malých rodinných aut přes sportovní vozy až po luxusní sedany. V posledních letech doplnila své řady i o modely s karoserií SUV.

Jméno pochází z latiny

Jedna z nejstarších německých automobilek vznikala v průběhu první poloviny 20. století na základě čtyř společností. Hlavní postavou v tomto procesu byl zpočátku August Horch, který v roce 1899 založil v Kolíně nad Rýnem společnost Horch & Cia. První vůz nesoucí tuto značku byl sestrojen po dvou letech. Šlo o dvouválcový automobil s výkonem motoru 4 až 5 koní.

Tazio Nuvolari řídí závodní vůz Auto Union na Grand Prix v roce 1939

Tazio Nuvolari řídí závodní vůz Auto Union na Grand Prix v roce 1939

FOTO: fotobanka Profimedia

Brzy nato však Horch z firmy odešel a rozhodl se založit novou společnost. Pro její název použil latinský překlad svého jména, tedy audi (slyš), a vznikla společnost Audi. První vůz pod její hlavičkou vyjel na silnici roku 1910. Horch se pak s vozem své automobilky zúčastnil závodu Alpská jízda a nejvyšší místo na bednách jej povzbudilo v dalším vývojářském úsilí.

Ekonomická krize na konci 20. let však donutila Horcha k prodeji společnosti Skaftemu Rasmussenovi, majiteli konkurenční DKW. K duu těchto společností se postupně přidal také výrobce motocyklů Wanderer a Horchova původní firma Horch. Tyto čtyři subjekty utvořily pod značkou propojených kruhů společnost Auto Union, která se zpočátku prosadila zejména v oblasti závodních vozů.

Pohon na všechna čtyři demonstrovali na skokanském můstku

Po válce se společnost, jejíž továrny v Zwickau a Chemnici byly vážně poškozeny a posléze vyrabovány a rozmontovány, přesunula do Ingolstadtu, kde sídlí dodnes.

Koncem 50. a v polovině 60. let firmu převzala nejprve společnost Daimler Benz a poté Volkswagen. V roce 1969 se ke společnosti připojil ještě pátý subjekt, NSU, a Audi získala podobu, která jí zůstala dodnes.

Firma dlouhou dobu platila za významného vývojáře, objevitele nových technologií i designového průkopníka. Už v roce 1921 ještě pod vedením zakladatele Augusta Horcha přišla jako první automobilka s posazením volantu na levou stranu vozu. Přelomovým se stal později autosalon roku 1980 v Ženevě, kde Audi představilo sportovní kupé Quattro s pohonem na všechna čtyři kola. Důkazem funkčnosti této koncepce bylo zdolání skokanského můstku vozem Audi Quattro 100 CS.

Počátkem 90. let si automobilka začala pohrávat s koncepcí lehké konstrukce vozů za důsledného použití hliníku. V roce 1994 představila luxusní sedan A8, jehož karoserie byla kompletně vyrobena z hliníku. Ta také dala jméno pozdějším označením s počátečním A. V roce 2006 firma do své produkce zařadila vozy typu SUV, jako je Q5 a Q7.