Hlavní obsah

Audi

Foto: Audi
Článek

Jedna ze světově nejuznávanějších automobilek produkuje pestrou paletu vozů od luxusních sedanů až po rodinná auta. V 80. letech Audi jako první přišlo s pohonem všech čtyř kol pro osobní automobily. Čtyři propojené kruhy ve znaku značí čtyři firmy, jejichž spojením vzniklo Audi.

Audi je od 60. let členem skupiny Volkswagen Group, která ovládá 99,55 procent společnosti. V současnosti zaměstnává kolem 60 tisíc lidí, kteří pracují v šesti samostatných továrnách. Ročně vyprodukuje skoro milión nových vozů různých typů od malých rodinných aut přes sportovní vozy až po luxusní sedany. V posledních letech doplnila své řady i o modely s karoserií SUV.

Jméno pochází z latiny

Jedna z nejstarších německých automobilek vznikala v průběhu první poloviny 20. století na základě čtyř společností. Hlavní postavou v tomto procesu byl zpočátku August Horch, který v roce 1899 založil v Kolíně nad Rýnem společnost Horch & Cia. První vůz nesoucí tuto značku byl sestrojen po dvou letech. Šlo o dvouválcový automobil s výkonem motoru 4 až 5 koní.

Foto: Profimedia.cz

Tazio Nuvolari řídí závodní vůz Auto Union na Grand Prix v roce 1939

Brzy nato však Horch z firmy odešel a rozhodl se založit novou společnost. Pro její název použil latinský překlad svého jména, tedy audi (slyš), a vznikla společnost Audi. První vůz pod její hlavičkou vyjel na silnici roku 1910. Horch se pak s vozem své automobilky zúčastnil závodu Alpská jízda a nejvyšší místo na bednách jej povzbudilo v dalším vývojářském úsilí.

Ekonomická krize na konci 20. let však donutila Horcha k prodeji společnosti Skaftemu Rasmussenovi, majiteli konkurenční DKW. K duu těchto společností se postupně přidal také výrobce motocyklů Wanderer a Horchova původní firma Horch. Tyto čtyři subjekty utvořily pod značkou propojených kruhů společnost Auto Union, která se zpočátku prosadila zejména v oblasti závodních vozů.

Pohon na všechna čtyři demonstrovali na skokanském můstku

Po válce se společnost, jejíž továrny v Zwickau a Chemnici byly vážně poškozeny a posléze vyrabovány a rozmontovány, přesunula do Ingolstadtu, kde sídlí dodnes.

Koncem 50. a v polovině 60. let firmu převzala nejprve společnost Daimler Benz a poté Volkswagen. V roce 1969 se ke společnosti připojil ještě pátý subjekt, NSU, a Audi získala podobu, která jí zůstala dodnes.

Firma dlouhou dobu platila za významného vývojáře, objevitele nových technologií i designového průkopníka. Už v roce 1921 ještě pod vedením zakladatele Augusta Horcha přišla jako první automobilka s posazením volantu na levou stranu vozu. Přelomovým se stal později autosalon roku 1980 v Ženevě, kde Audi představilo sportovní kupé Quattro s pohonem na všechna čtyři kola. Důkazem funkčnosti této koncepce bylo zdolání skokanského můstku vozem Audi Quattro 100 CS.

Počátkem 90. let si automobilka začala pohrávat s koncepcí lehké konstrukce vozů za důsledného použití hliníku. V roce 1994 představila luxusní sedan A8, jehož karoserie byla kompletně vyrobena z hliníku. Ta také dala jméno pozdějším označením s počátečním A. V roce 2006 firma do své produkce zařadila vozy typu SUV, jako je Q5 a Q7.

Články k tématu

Elektrický nástupce Audi A8 má zpoždění

Vlajkový model značky Audi nejspíš ve své čtvrté generaci zůstane na trhu déle, než je obvyklé. Může za to úspěch modelu v Číně i odložení elektrického...

Audi omladilo SUV Q8

Audi na právě probíhajícím autosalonu v Mnichově předvedlo faceliftované Q8 a SQ8. SUV kupé získává mírné vizuální změny zaměřené na světelnou techniku a nové...

Audi TT se loučí speciální finálovou edicí

Speciální edice Audi TT, nazvaná jednoduše Final Edition, přidává černé detaily zvenčí a červené uvnitř čtyřválcovým verzím kupé i roadsteru. Prodávat se má...

Audi má nové logo, málokdo si toho ale všiml

Audi má nové logo. Pořád se drží čtyř kruhů, trochu však mění jejich design a používá bílou barvu místo chromu. Čtyři kruhy letos navíc slaví 90 let.

Audi TT slaví čtvrtstoletí speciální edicí

Jednou z posledních příležitostí k zakoupení současné generace Audi TT v pikantní verzi RS je nová edice Iconic nabízená výhradně jako kupé. Oslavuje 25leté...

Po Karlově mostě jelo auto

Jízdu Prahou si v pátek zpestřil řidič bílého audi, který se ve voze projel po Karlově mostě. Poté zadarmo zaparkoval na zóně placeného stání a odešel....

Test Audi RS 7 Sportback: Supersport všedního dne

Kúra od Audi Sport dopřává už tak atraktivnímu čtyřdveřovému kupé A7 ještě dramatičtější vzezření. Jaký je čtyřdveřový vrchol nabídky sportovní divize, který...

Audi plánuje více luxusních nabíjecích center

Budovy s rychlými nabíječkami a luxusním zázemím pro práci i odpočinek se v příštích letech rozšíří, zejména v Německu. Audi chce svůj dosud pilotní projekt...

Zvýšené Audi A1 má nové jméno

Ingolstadtská automobilka se rozhodla přejmenovat pseudoterénní Audi A1. Místo A1 citycarver si v modelovém roce 2023 bude říkat A1 allstreet.

Test Audi A6 Allroad TFSI: Sametový křižník

Papírově nejvíce univerzální model z nabídky řady A6 je s benzínovým šestiválcem vynikající auto na situace, kdy potřebujete přejet co nejrychleji celou...

Unikla podoba čínského Audi Q6

Zatímco v Evropě má vůz s označeným Audi Q6 jezdit na elektřinu, v Číně to bude výhradně benzínový model. Stojí na stejném technickém základě jako Škoda...

Ken Block upravil elektrické audi

Americký závodník Ken Block světu ukázal svůj další vůz na denní ježdění. Do své sbírky často unikátních nebo minimálně zvláštních vozidel přidal Block...

Audi se zbaví nejmenších modelů

Značka se čtyřmi kruhy ve znaku se chce věnovat velkým modelům, naopak ty nejmenší, tedy Audi A1 a Q2, se nedočkají nástupce. Prozradil to šéf značky Markus...

Audi má být těsně před vstupem do formule 1

Vedení Audi v dopise napsaném sportovnímu řídícímu orgánu FIA popsalo, že je při svých úvahách o vstupu do seriálu formule 1 „blízko k cílové čáře“. Obsah...