Stroje C-295M vyvinula a vyrábí španělská firma CASA, která je součástí konsorcia EADS. Letoun je odvozen ze staršího a menšího a velmi úspěšného španělsko-indonéského transportního stroje CN-235 pro 44 cestujících, kterého bylo vyrobeno přes 230 kusů.

Prodloužený typ C-295 se silnějšími motory Pratt & Whitney Canada PW127G, který má křídla z předchozího typu, nabízí o padesát procent větší nosnost. Jeho vývoj byl zahájen v devadesátých letech a první let se uskutečnil v roce 1998. Dosud jich bylo vyrobeno sto kusů, většina v transportní verzi M, ale desítka také ve verzi Persuader pro námořní hlídkovou službu.

Letoun CASA 295M

Letoun CASA 295M

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Jako první C-295M do služby zařadila v roce 2000 španělská armáda, která má 13 těchto letadel. Největším uživatelem je Polsko s 16 stroji. Více než deset si jich také koupilo Mexiko, Egypt a Brazílie. Portugalsko Omán a Chile využívají i verzi pro námořní hlídkovou službu Persuader.

CASA C-295 v českých službách

Stroje CASA C-295 byly vybrána jako náhrada dosluhujících ruských Antonovů An-26 v Armádě České republiky. Nákup čtyř strojů schválila v dubnu 2009 vláda Mirka Topolánka, přičemž za ně měla Česká republika zaplatit 3,5 miliardy korun a přidat pět nepotřebných lehkých bitevních letadel L-159 Alca.

Pilotní kabina letounu CASA 295M

Pilotní kabina letounu CASA 295M

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Smlouva byla podepsána, i když byla považována za ekonomicky nepříliš výhodnou a stroje nesplňovaly veškeré nároky armády.

Evropská komise v roce 2010 zažalovala ČR, protože na nákup proběhl bez výběrového řízení. [celá zpráva]

Letoun CASA 295M české armády s červenými sedačkami NATO a s modrými sedačkami z airbusu

Letoun CASA 295M české armády s červenými sedačkami NATO a s modrými sedačkami z airbusu

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Kvůli podezření na předražený nákup bylo v roce 2012 zahájeno stíhání bývalé ministryně obrany Vlasty Parkanové. Nenechala udělat posudek na obvyklou cenu a je podezřelá, že způsobila škodu ve výši 658 miliónů korun. Spolu s Parkanovou je stínán někdejší šéf ministerské sekce vyzbrojování Jiří Staněk.

Letoun CASA 295M na letišti Ostrava Mošnov

Letoun CASA 295M na letišti Ostrava Mošnov

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

 Problémy při zavádění do provozu

Při zavádění strojů do provozu AČR se objevila řada problémů, potíže byly s avionikou [celá zpráva] a hlavně s implementací systému pasivní ochrany proti protiletadlovým raketám, který opakovaně nevyhověl při zkouškách. [celá zpráva] Leouny kvůli tomu nesměly do Afghánistánu. [celá zpráva]

Stroje ale absolvovaly desítky letů, mimo jiné i do Bagdádu, Tripolisu a do Kábulu. [celá zpráva]

Přepravily též koně Převalského do Mongolska. [celá zpráva]

CASA na kábulském letišti

CASA na kábulském letišti

FOTO: Armáda ČR

 Parametry stroje

Verze pro českou armádu umožňuje přepravovat 66 osob nebo vojáků s výzbrojí, či 46 výsadkářů popřípadě 46 cestujících na běžných sedadlech použitích v airbusech v třídě ecomomy . V přepravním prostoru o celkovém objemu skoro padesát metrů krychlových je možné přepravovat náklad na paletách o hmotnosti až devět a čtvrt tuny nebo tři vozidla typu landrover. Vnitřní uspořádání je velmi variabilní, takže může sloužit i k evakuaci 24 zraněných na lehátkách, nebo v něm může být jednotka intenzivní péče a dvanáct lehátek pro pacienty.

CASA 295M se spuštěnou nákladovou rampou

CASA 295M se spuštěnou nákladovou rampou

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

K nakládání lze využít sklopnou rampu v zadní části trupu.

Dolet závisí na hmotnosti nákladu, s 6000 kg činí taktický dolet přibližně 3 900 kilometrů. S maximálním nákladem devíti tun je dolet 1200 kilometrů.

Konkurenční C-27J Spartan italské Alenie nabízí přepravu většího užitečného zatížení až 11 500 kg, přičemž maximální dolet bez nákladu je 6000 km.

Antonov An-26 české armády

Antonov An-26 české armády

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Nahrazované Antonovy An-26 umožnily přepravi náklad o hmotnosti až 6000 kg, měly však ve vzhledem ke spotřebě mnohem menší dolet, s plným nákladem činil 1100 km a maximální jen 2550 km.

CASA C-295M
Délka24,5 m
Rozpětí25,81 m
Výška 8,66 m
Maximální rychlost 576 km/hod.
Cestovní rychlost 480 km/hod.
Dostup 9 150 m
Dolet bez nákladu 5 630 km
Maximální vzletová hmotnost 23 200 kg
Užitečné zatížení9 250 kg
Motory 2x Pratt & Whitney – PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5 o výkonu 2x 1 972 kW Posádka: 2 osoby