Celková délka tratí v Česku dosahuje 9 560 km, což z ní tvoří jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Až na výjimky obsluhuje většinu z nich právě národní dopravce. České dráhy vypraví každý den zhruba sedm tisíc osobních vlaků. Za rok 2018 přepravily spoje ČD bezmála 180 milionů cestujících.

České dráhy postupně ztrácí svůj monopol jak na dálkových, tak regionálních spojích. Na hlavním tahu Praha - Ostrava už několik let konkurují ČD dopravci RegioJet a Leo Express a předpokládá se, že soukromí dopravci vstoupí i na další provozované spoje. Koncem roku 2019 totiž vyprší desetileté smlouvy na provozování vlakové dopravy uzavřené s Ministerstvem dopravy a s kraji.

RegioJet například dokázal vysoutěžit provoz rychlíků na trati mezi Brnem a Bohumínem či na některých regionálních spojích v Ústeckém kraji a provoz rychlíkových linek mezi Prahou a Českými Budějovicemi či mezi Kolínem a Novým Borem bude nově zajišťovat německá Arriva.

V posledních letech pod tlakem nové konkurence ČD postupně modernizuje vozový park, i nadále ale firma čelí kritice za nízký komfort cestování v některých spojích, zejména ve vnitrostátních rychlících, kde nasazuje desítky let staré vozy s koženkovými sedačkami vyrobené v bývalé NDR.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

FOTO: Jaroslav Soukup, Novinky

Hlavním orgánem Českých drah je Řídící výbor, jehož prostřednictvím vykonává stát svá práva coby výhradní vlastník akcií. Dalšími orgány jsou dozorčí rada a představenstvo. Post předsedy představenstva aktuálně zastává Miroslav Kupec.

Vývoj hospodaření Českých drah 
 2014 
2015   
2016  
2017
2018
Počet cestujících (mil.)
170,15169,7171,5
174,7
179,2
Zisk/ztráta (mld. Kč)
0,156-1,3520,882
0,984
1,185
Tržby (mld. Kč)
20,72321,07521,572
22,11023 509
Úhrada ze státního rozpočtu (mld. Kč)4,254,414,4854,6
4,723
Úhrada z rozpočtu krajů (mld. Kč)8,969,1059,27
9,45
9,576
Zdroj: Výroční zprávy ČD

Firma investovala od roku 2008 přes 30 miliard korun do modernizace vozového parku a zlepšování služeb. To se na jedné straně odráží ve větší spokojenosti cestujících, ale na druhé straně Skupinu ČD zatěžuje vysoký dluh, který dosahuje cca 28 miliard korun.

Interiér první třídy

Interiér první třídy v modernizovaných vlacích ČD na lince do Berlína a Hamburku

FOTO: ČD

Sektor osobní dopravy Českých drah je dlouhodobě ztrátový, ačkoli v pololetí 2015 dosáhla firma výrazného meziročního zlepšení. Oproti ztrátě 341 miliónů korun předcházející rok byla v prvním pololetí 2017 v zisku 29 milionů korun. V roce 2018 se pak znovu propadla do ztráty 230 milionů korun. Naproti tomu nákladní doprava, která je dlouhodobě zisková, v roce 2018 vykázala zisk 663 milionů korun.