České dráhy
Akciová společnost České dráhy je předním provozovatelem železniční dopravy v Česku. Vznikla v roce 2003 jako jeden z nástupnických subjektů původní státní organizace České dráhy. Stoprocentním akcionářem ČD je stát, který si spolu s kraji objednává u mateřské společnosti zajištění základní dopravní obslužnosti a hradí jí prokazatelnou ztrátu ve výši přes deset miliard korun ročně.

České dráhy
Celková délka tratí v Česku dosahuje 9 560 km, což z ní tvoří jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Až na výjimky obsluhuje většinu z nich právě národní dopravce. České dráhy vypraví každý den zhruba sedm tisíc osobních vlaků. Za rok 2017 přepravily spoje ČD bezmála 175 miliónů cestujících.
Na trati Praha - Ostrava ČD konkurují soukromí dopravci Regio Jet a Leo Express.
V posledních letech pod tlakem nové konkurence ČD postupně modernizuje vozový park, i nadále ale firma čelí kritice za nízký komfort cestování v některých spojích, zejména ve vnitrostátních rychlících, kde nasazuje desítky let staré vozy s koženkovými sedačkami vyrobené v bývalé NDR.
Ilustrační foto
FOTO: Jaroslav Soukup, Novinky
Hlavním orgánem Českých drah je Řídící výbor, jehož prostřednictvím vykonává stát svá práva coby výhradní vlastník akcií. Dalšími orgány jsou dozorčí rada a představenstvo. Post předsedy představenstva aktuálně zastává Pavel Krtek.
Vývoj hospodaření Českých drah | |||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Počet cestujících (mil.) | 169,28 | 170,15 | 169,7 | 171,5 | 174,7 |
Zisk/ztráta (mld. Kč) | -1,953 | 0,156 | -1,352 | 882 | * |
Tržby (mld. Kč) | 19,923 | 20,723 | 21,075 | 21,572 | * |
Úhrada ze státního rozpočtu (mld. Kč) | 4,03 | 4,25 | 4,41 | 4,485 | * |
Úhrada z rozpočtu krajů (mld. Kč) | 8,74 | 8,98 | 9,105 | 9,27 | * |
Zdroj: Výroční zprávy ČD, * aktuální data za rok 2017 zveřejní firma na konci dubna 2018 |
Firma investovala od roku 2008 přes 30 miliard korun do modernizace vozidlového parku a zlepšování služeb. To se na jedné straně odráží ve větší spokojenosti cestujících, ale na druhé straně Skupinu ČD zatěžuje vysoký dluh, který dosahuje cca 33 miliard korun.
Interiér první třídy v modernizovaných vlacích ČD na lince do Berlína a Hamburku
FOTO: ČD
Sektor osobní dopravy Českých drah je dlouhodobě ztrátový, ačkoli v pololetí 2015 dosáhla firma výrazného meziročního zlepšení. Oproti ztrátě 341 miliónů korun předcházející rok byla v prvním pololetí 2017 v zisku 29 miliónů korun. Naproti tomu nákladní doprava, která je dlouhodobě zisková, v pololetí 2017 vykázala dle mezinárodních účetních standardů zisk 384 miliónů korun, což je v porovnání s předcházejícím rokem nižší o 76 miliónů korun.