V roce 1900 otevřel Fiat svou první továrnu, kde zpočátku 35 dělníků vyrobilo ročně 24 aut. Nová automobilka o sobě dávala vědět také dobrými výsledky svých závodních vozů. Mimo to postupně rozšířila výrobu o užitková a nákladní vozidla nebo lodní a tramvajové motory.

Felice Nazzaro ve voze Fiat vyhrál v roce 1907 na Sicílii závod Targo Florio.

Felice Nazzaro ve voze Fiat vyhrál v roce 1907 na Sicílii závod Targo Florio.

FOTO: fotobanka Profimedia

Společnost začala expandovat do zahraničí. Během první světové války se jejím hlavním odběratelem stalo vojsko. Fiat rozšířil svou výrobu o letadla, kulomety, motory pro ponorky, nákladní auta a sanitky. Vyvážel do Francie, Ruska, Řecka a Velké Británie. V té době už měl navíc i svůj závod ve Spojených státech.

V roce 1922 Fiat dokončil stavbu nové turínské továrny, která se se svými pěti podlažími a testovací tratí na střeše stala největším automobilovým závodem v Evropě. Automobilka představila několik nových vozů včetně prvního čtyřmístného modelu Fiat 509.

Období 30. let jasně dominovaly dva úspěšné modely aut, které se vyráběly až do 50. let. Fiat 508, známý též jako Balilla, byl určen pro nejširší veřejnost a objevila se také jeho sportovní verze. Fiat Topolino si svého času vysloužil titul nejmenšího osobního auta na světě. Během dvou dekád jeho výroby bylo vyprodukováno půl miliónu takových vozů.

Fiat Topolino byl svého času nejmenším osobním autem na světě.

Fiat Topolino byl svého času nejmenším osobním autem na světě.

FOTO: fotobanka Profimedia

Druhá světová válka znamenala pro italskou společnost výrazný pokles výroby. Osobní auta byla vytlačena užitkovými vozy. Díky finanční pomoci plynoucí z Marshallova plánu mohla společnost obnovit většinu válkou poničených objektů.

V 50. letech Fiat následoval celoevropský trend hospodářského růstu a přišel s několika novinkami. Automobilka do svých vozů instalovala topné a klimatizační systémy, objevily se také první dieselové motory. Došlo na radikální zvýšení výroby a expanzi na zahraniční trhy včetně zámořských.

V roce 1957 byl představen slavný model Fiat 500 - Cinquecento, kterého se vyrobilo na 3,7 miliónu kusů. Značnou oblibu si vydobyl také model 850. Čechoslovákům se zase vyril do paměti Fiat 124, který je spíše znám jako "Žigulík". Fiat 127 si vysloužil titul Auto roku 1971.

Fiat Cinquecento.

Fiat Cinquecento.

FOTO: fotobanka Profimedia

Koncem 70. let se z Fiatu stala holdingová společnost a z dílčích výrobních úseků vznikly samostatné společnosti. Mezi nimi Fiat Avio, Fiat Trattori, Fiat Ferroviaria nebo Iveco. Pod automobilovou divizi spadaly značky Lancia, Autobinachi, Abarth a Ferrari. V roce 1984 Fiat přebral Alfu Romeo a za necelých deset let Maserati.

Fiat nyní nabízí retro model malého auta - 500 - postaveném na základu Fordu Ka a vyráběném v Polsku. Fiat dále v Česku nabízí modely Punto, Bravo, Linea, Qubo, Panda či Sedici. Z hledisku prodejů se mu ale nejenom v Česku aktuálně příliš nedaří.

Zdroj: www.fiat.cz