L-39 Albatros byl vyvinut v 60. letech československým Aerem Vodochody jako následovník úspěšného stroje L-29 Delfín. Jednomotorový cvičný letoun si oblíbily desítky zemí z celého světa. Vyrobily se ho bezmála tři tisíce kusů a množství modelů létá dodnes. Využívá se v armádě, pro soukromé použití nebo akrobatické létání.

První let dvouproudového dvojmístného letounu se uskutečnil v roce 1968. O šest let později se pak Albatros zařadil do výbavy Československé lidové armády a stal se jednotným výcvikovým letadlem pro vojska Varšavské smlouvy. Některé země, včetně ČR, ho jako cvičné letouny využívají dodnes.

Letoun L-39 Albatros

Letoun L-39 Albatros

FOTO: archiv Práva

Dolnoplošník je proveden v celokovové konstrukci. Křídlo má lichoběžníkový tvar a na jeho koncích se nacházejí pevné palivové nádrže. Na spodní straně křídla je umístěna dvojice aerodynamických brzd. Trup je tvořen ze dvou částí, zadní část je přitom odnímatelná. L-39 používá motor Ivčenko AI-25TL s tahem 16,87 kW.

Všechny verze Albatrosu jsou vybaveny křídelními závěsníky. Verze C, ZO a ZA, které umožňují zavěšení pum a neřízených střel, mohou být použity i jako lehký bitevník. Dále byl Albatros proveden v jednomístné verzi L-39V, která je určena pro vlečení cvičných terčů.

L-39 Albatros

L-39 Albatros

FOTO: fotobanka Profimedia

Úspěch L-39 vedl Aero na začátku 80. let k práci na vylepšeném modelu L-59 Super Albatros a později L-159 Alca.

Parametry letounu L-39 Albatros
 
Délka
12,13 m
Výška
4, 77 m
Rozpětí
9, 46 m
Maximální vzletová hmotnost
4 700 kg
Maximální rychlost v 11 000 m
850 km/h
Maximální dolet s příd. nádržemi
1 750 km
Vytrvalost letu s přídavnými nádržemi
3 h 50 min
Praktický dostup
11 500 m

Zdroj: www.acr.army.cz