Projekt v pondělí 25. ledna 2016 představila primátorka Adriana Krnáčová. Systém by měl být spuštěn v únoru s tím, že na lítačku budou lidé jezdit od druhé poloviny roku 2016, kdy velké části majitelů opencard končí její platnost. Výměna karet bude probíhat zdarma a o vydání lítačky budou moci lidé požádat ve Škodově paláci v Jungmannově ulici, a to u přepážek, kde se dříve vydávaly řidičské průkazy. Na lítačku se jim převedou i nahrané kupony, lidé se tedy nemusí bát, že by přišli o své předplacené jízdné. Jejich rychlé odbavení zajistí i najatí brigádníci.

„Nebude to jen plastová karta, ale máme ambici, aby byla i v elektronické podobě i v papírové podobě i v podobě nějakého čipu, který by se dal nosit například jako přívěsek na klíčích,” upřesnila Krnáčová.

Název Lítačka byl na sociálních sítích vystaven posměchu. V Praze se totiž říká „tramvajenka”. Pojem „lítačka” se dle diskutujících používá hlavně mimo Prahu a toto pojmenování pro legitimaci používá v hlavním městě „náplava”. I přes to se však v průzkumu na sociálních sítích pro název vyslovilo 52,56 procent respondentů.

Nové funkce? Zbytečné.

Opencard funguje i jako průkazka do městské knihovny. Josef Gattermayer (SZ), který je dozorčí rady Operátor ICT, a zakladatel nové karty, uvedl pro Aktuálně.cz, že o tuto funkci nebude ochuzena ani lítačka a navíc předesílá, že by v budoucnu neměl být problém umožnit pomocí karty vstup do jakékoliv instituce.

Změna však čeká občany, kteří opencard používají k placení parkovného. Gattermayer uvedl, že  se stávajícím kreditem bude možné platiti i nadále, do budoucna s platbou parkovného přes kartu pro MHD neplánují. „Pivo se stravenkami také neplatí,” uvedl Gattermayer. Pokud lidé budou mít na opencard nějakou finanční hotovost, bude jim vyplacena.

Funkce, kterými disponovala předchůdkyně lítačky, však Praha zavést neplánuje. Koncept je takový, že celé řešení je navrženo jako nízkonákladové a karta má dělat jednu věc, zato pořádně. Gattermayer uvedl, že dle dostupných informací stejně majitelé opencard většinu jejích funkcí vůbec nevyužívali.

Pokud si přejete expresní vydání karty, zaslání karty poštou, nebo kartu s čipem, musíte z peněženky vytáhnout sto a více korun. Dobíjení bude i nadále umožněno přes e-shop dopravního podniku nebo na místech v metru k tomu určených.

EMS: Okopírovali náš systém

Primátorka už v roce 2015 avizovala, že Opencard do dvou let skončí. Podle magistrátního posudku je projekt předražený, zastaralý a neužitečný. Minulost Opencard budou podle primátorky Krnáčové řešit již pouze právníci. Město se dlouhodobě pře o platby se společností eMoneyServices (EMS), která vlastní licenci na stávající kartu. Kartu opencard využívá zhruba 1,2 miliónu lidí. Projekt stál asi 1,75 miliardy korun.

Mluvčí EMS Martin Opatrný tvrdí, že Praha s Lítačkou jen okopírovala jejich systém. Provoz Lítačky také podle něj bude dražší. „Vytvoření tzv. Lítačky považujeme za velmi netransparentní a nehospodárný krok,” prohlásil Opatrný.

Krnáčová však předpokládá, že Lítačka se všemi náklady nevyjde město na více než 10 miliónů korun, což je oproti ceně za Opencard „zanedbatelný obnos”.

Pro jistotu podala Praha kvůli sporům s EMS preventivní určovací žalobu, aby bylo jasné, zda nedochází k porušování autorských práv. „Praha tedy bude mít možnost obhájit svá dosavadní tvrzení a potvrdit, že autorská práva v souvislosti s nasazením nového systému a používáním nových čipových karet neporušuje. EMS by naopak musela v rámci soudního řízení kvalifikovaně prokázat svá nařčení,” uvedl magistrát.

Akce v utajení

Opozičním TOP 09 a ODS vadí, že magistrát připravoval projekt Lítačky v naprostém utajení. Povinnosti vypsat veřejné výběrové řízení se město vyhnulo tím, že samo zaměstnalo několik IT specialistů, kteří kartu během zhruba půl roku připravili.

Josef Gattermayer na svém blogu napsal, že vzhledem k tahanicím s EMS a riziku, že každou chvíli mohou vypnout vydávání nových karet, bylo třeba vymyslet efektivní a rychlé řešení. „Proto jsme se rozhodli dát ještě jednou šanci již starší technologii čipových karet, pro kterou nyní existují standardizovaná řešení, která dokáže ve funkční systém poskládat i menší IT tým. A přesně takový tým jsme měli v Operátoru ICT od léta k dispozici.” dodal Gattermayer.

Zastupiteli a bývalému náměstkovi Jiřímu Nouzovi (TOP 09) se však tento postup nelíbí. „Mám o tom řešení pochybnost a obavu, že pod vedením paní primátorky dopadají věci neslavně a že stejně může dopadnout i tato," doplnil a vyslovil úvahu, zda jsou kroky primátorky v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.

Téma: Opencard