Katastrální výměra města činí 2487 hektarů, žije tam téměř čtyřicet pět tisíc obyvatel. Je stavebně srostlé se sousedním malým městem Kosmonosy. Průměrná nadmořská výška Mladé Boleslavi je pak 235 metrů nad mořem. V jejím čele stojí primátor(ka).

Historie

Historie města sahá asi do druhé poloviny 10. století, kdy za vlády Boleslava II. zvaného Nový či Mladý vzniklo přemyslovské hradiště, přetrvalo až do roku 1262. Roku 1318 město koupili Michalovicové, kteří měli své hlavní sídlo na nedalekém hradě Michalovická putna. Po roce 1334 město přestěhovali z Podolce, údolí na soutoku Jizery s Klenicí, na vyvýšený ostroh v sousedství hradu.

Staroměstské náměstí v Boleslavi. Zatím se tady opravuje morový sloup.

Staroměstské náměstí v Boleslavi. FOTO: Radek Plavecký, Právo

Ve více jak tisíciletých dějinách města se střídala období vzestupu i úpadku. Od konce 15. století do počátku 17. století bylo významným centrem Jednoty bratrské. Sídlili tam její kněží, a to včetně Jana Augusty, který tu byl i pohřben, nebo Mikuláše Klaudiána, autora první tištěné mapy Čech z roku 1518. Boleslavi se kvůli koncentraci bratrských "mozků" ve své době přezdívalo "Bratrský Řím".

Roku 1600 je Mladá Boleslav listinou císaře Rudolfa II. uvedena mezi královská města.

Velký význam pro další rozvoj města měly v 19. století stavby železnice, silnice a vznik továrny Laurin & Klement, která od roku 1895 vyráběla nejdříve jízdní kola a motocykly a v roce 1905 vyrobila i svůj první automobil.

Pan Moravec má ve své sbírce také tento skvost vyrobený firmou Laurin a Klement v roce 1905.

Skvost vyrobený firmou Laurin a Klement v roce 1905.

FOTO: Tomáš Moravec

V roce 1925 se stala součástí Škodových závodů a dnes je významnou částí koncernu Volkswagen. Automobilka zaměstnává nyní téměř polovinu Mladoboleslavanů.

Vzdálenosti z Mladé Boleslavi:
do Liberce 47 km
do Prahy 55 km
do Hradce Králové 81 km
do Pardubic 96 km
do Brna 217 km
do Olomouce 230 km
do Bratislavy 338 km

Strategickou důležitost Boleslavi potvrdil i nálet z 9. května 1945, kdy se stala posledním městem bombardovaným za 2. světové války. Její ulice tehdy stále kontroloval německý wehrmacht. Nálet podle pamětníků provedlo kolem desáté ranní několik sovětských letounů. Zahynulo při něm asi 150 Čechů a více než tři sta německých vojáků.

Územní členění

Mladá Boleslav se skládá ze 13 místních částí. Její moderní urbanistickou koncepci vytvořil svým regulačním plánem architekt František Janda.

Části města
BEZDĚČÍN
ČEJETICE
ČEJETIČKY
DEBŘ
CHRÁST
JEMNÍKY
MICHALOVICE
MLADÁ BOLESLAV I
MLADÁ BOLESLAV II
MLADÁ BOLESLAV III
MLADÁ BOLESLAV IV
PODCHLUMÍ
PODLÁZKY

Do roku 1990 byly součástí Mladé Boleslavi také dnešní město Kosmonosy, obce Bradlec, Josefův Důl a Dalovice.

Památky

Hrad (Muzeum Mladoboleslavska)

Původně dřevěné hradiště z 10. století bylo ve druhé čtvrtině 14. století za pánů z Michalovic přebudováno na kamenný gotický hrad a v 15. století na hrad pozdně gotický, v polovině 16. století za Krajířů z Krajku přestavěn na renesanční zámek.

Hrad v Mladé Boleslavi.

Hrad v Mladé Boleslavi.

FOTO: czechtourism

Po třicetileté válce byl objekt zpustlý, až po sto letech, v letech 1752-83 za Josefa II., byl upraven na vojenská kasárna, která fungovala až do roku 1938. Od roku 1972 v hradě sídlí Okresní muzeum, od roku 1997 také Státní okresní archiv.

Stará radnice

Honosná renesanční budova staré radnice byla postavená v letech 1554 – 1559. Navrhl ji italský architekt Matteo Borgorelli. Průčelí je opatřeno sgrafitovou výzdobou se scénami ze Starého i Nového zákona a s postavami evangelistů a světců, mezi nimiž nechybí ani český patron sv. Václav.

V 2. polovině 19. století a v letech 1939 - 1941 se budova dočkala dostavby dalších křídel a rekonstrukce. Součástí staré radnice jsou dvě věže - vyšší čtyřboká věž (výška pro ochoz je 31,8 metru) byla v roce 2001 zpřístupněna. Její nynější podoba pochází z roku 1779.

Nová radnice

Novorománský objekt radnice byl postaven v letech 1865 - 1867 podle projektu Jiřího Fichtnera.

Od počátku byl využíván nejen jako sídlo městských úřadů a zastupitelstva, ale také pro účely školství a po několik desetiletí také pro divadelní představení, v němž vystupovali přední čeští umělci své doby, například Otýlie Sklenářová-Malá a Jindřich Mošna. Nyní je budova sídlem magistrátu.

Sbor Jednoty bratrské

Trojlodní stavbu s prvky románského, gotického i renesančního slohu vybudoval pro jednotu bratrskou v letech 1544 - 1554 Ital  Borgorelli . Byla shromaždištěm reformační církve a její otevření se stalo také manifestací protihabsburského odboje.

Po rekonstrukci v sedmdesátých letech minulého století se objekt používá jako výstavní a koncertní síň. Stavba se svým provedením řadí k nejstarším renesančním pseudobasilikám mimo Itálii.

Městské divadlo Mladá Boleslav

Secesní budova divadla vznikala v letech 1906 - 1909. Interiér odpovídá původnímu projektu vídeňských architektů Fellnera a Helmera, zatímco vnější secesní podoba je dílem Rudolfa Kříženeckého a Emila Králíka. Pylony v průčelí jsou dílem sochaře Jana Štursy.

Mladoboleslavské divadlo

Mladoboleslavské divadlo

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Autorem malované opony je Theodor Hilšer. Od roku 1945 působí v divadle stálá činoherní scéna. Prvního července 1994 zahájilo provoz samostatné Městské divadlo Mladá Boleslav.

Škoda Auto Muzeum
Muzeum se slavnostně otevřelo v září 1995 u příležitosti 100. výročí založení firmy Laurinem a Klementem. K tomuto účelu byly zrekonstruovány historické objekty "starého závodu", ležící na okraji dnešní moderní továrny.

Osmiválcový automobil z dílen Laurin&Klement z roku 1907. První svého druhu ve střední Evropě.

Osmiválcový automobil z dílen Laurin&Klement z roku 1907. První svého druhu ve střední Evropě.

FOTO: Škoda Auto

Židovský hřbitov

Židovský hřbitov vznikl v podhradí boleslavského hradu, na stráni nad říčkou Klenicí, patrně v 16. století. Nejvýznamnější tam pohřbenou osobností je Jakub Baševi. Proslul jako finančník habsburských císařů a generála Albrechta z Valdštejna. Byl vůbec prvním Židem v celé tehdejší habsburské monarchii, jenž získal šlechtický titul. Zemřel v květnu 1634.

Rally Bohemia

Město přeje automobilovým nadšencům po všech stránkách. V první polovině července, vždy od pátku do neděle, se v Mladé Boleslavi koná Rally Bohemia. Start a cíl závodu je u Škoda Auto muzea.

První ročník této automobilové soutěže se jel pod původním názvem Rallye Škoda v roce 1974. Svoji zlatou éru pak zažívala v osmdesátých letech 20. století. Od roku 1986 se uskutečňuje pod současným názvem Rally Bohemia.

Celková délka dvouetapového závodu čítá zhruba šest set až osm set kilometrů. Mezi divácky nejatraktivnější patří rychlostní zkouška pořádaná na autodromu v České Lípě.

FOTO: Rally Bohemia

Akce se v současnosti v průměru účastní zhruba 130 posádek, z nichž čtvrtinu tvoří zahraniční tandemy. 

Zdroje: Informační centrum Mladá Boleslav, Ministerstvo vnitra ČR, Oficiální stránky Staturáního města Mladá Boleslav, Škoda Auto a.s., Wikipedie.cz.