Zkratka DSG vznikla z anglického spojení Direct Shift Gear, jehož německý ekvivalent zní Direktschaltgetriebe. DSG představuje převodovku spojující výhody mechanické a automatické převodovky. Převodovka DSG je společným dílem konstruktérů Volkswagenu a společnosti BorgWarner. Vývoj této nové převodovky DSG trval od čistého papíru do zavedení sériové výroby celých pět let.

 Francouzský původ

Za vynálezce dvojspojkové techniky je považován Francouz Adolphe Kegresse, který si svůj nápad dal v roce 1939 patentovat. Ale k výrobě již nedošlo, zabránila jí druhá světová válka. V automobilu se opět objevila až v 80. letech ve sportovních prototypech automobilky Porsche 956 a 962, převodovka nesla označením PDK (Porsche Doppelkupplungs).

Později použilo Audi tento typ převodovky u soutěžního speciálu Audi Sport Quattro S1. Pro získání cenný soutěžních vteřin bylo největší výhodou těchto převodovek rychlé řazení. Dostatečně rychlé a především spolehlivé ovládání dvojice spojek však pomohla vyřešit teprve dnešní moderní elektronika a hydraulika. Proto byl princip využití dvou spojených převodovek oprášen mnohem později. V současnosti produkuje dvojspojkové převodovky několik firem – Getrag, Ricardo a Borg-Warner.

Konstrukce

Převodovka je určená pro příčnou zástavbu do vozu, je schopna přenášet krouticí momenty do 350 Nm a její hmotnost činí 90 kg (včetně olejové náplně). Základem převodovky DSG je dvojice paralelně uspořádaných dvouhřídelových převodovek. Aby mohla být převodovka co nejmenší, jsou vstupní hřídele vložené do sebe.

Uvnitř převodovky DSG je 6,5 litru oleje, jehož teplota dosahuje až 140°C. Zubové čerpadlo dodává 15 – 90 litrů oleje za minutu. Cirkulací oleje je zajištěno dostatečné mazání a chlazení ozubených kol, hřídelů a další mechanismů. Na druhém konci převodovky (dále od motoru) je tepelný výměník a filtr.

Další důležitou částí je vícelamelová spojka, jejíž vývoj měla na starosti firma BorgWarner. Spojkové kotouče pracují v olejové lázni, která celou soustavu spojky maže a zároveň chladí. Volbou spojky s olejovou lázní je zaručena delší životnost a širší spektrum možných provozních podmínek. Nevýhodou je nutnost neustále poháněného olejového čerpadla, která zvyšuje ztráty. Každá ze dvou spojek přenáší výkon na jednu hřídel. První spojka ovládá 1., 3. a 5. převodový stupeň a zpětný chod. Druhá spojka roztáčí hřídel s 2., 4. a 6. převodovým stupněm.

Novinkou je sedmistupňová DSG převodovka se suchou spojkou, která je určená pro menší motory. Omezením této převodovky je maximální přenositelný točivý moment 250 Nm oproti 350 Nm u staršího šestistupňového ústrojí. Výhodou pak je vyšší účinnost a tudíž ještě o něco snížená spotřeba pohonných hmot.

Jak funguje převodovka DSG?

Převodovka DSG má účinnost blízkou běžným manuálním převodovkám. Je to díky inteligentnímu způsobu řízení dvojice spojek a řadících mechanismů. Elektohydraulický řídící modul stále připravuje jeden dopředu zařazený rychlostní stupeň. Například při rozjezdu je zároveň zařazen 1. a 2. rychlostní stupeň. Po sešlápnutí plynu je aktivována spojka pro první rychlostní stupeň.

Automobil se rozjíždí a v okamžiku, kdy motor dosáhne optimálních otáček pro řazení, dojde pouze k postupnému vypínání spojky č. 1 za současného zapínání spojky č. 2. Nedochází tak k přerušení toku výkonu na kola. V okamžiku, kdy je sepnuta spojka číslo 2 a výkon je přenášen touto částí, druhá větev převodovky připraví zařazením třetího stupně. Celé řazení trvá pouhých 0,3 až 0,4 s.

Pokud řídící elektronika zjistí, že automobil začíná zpomalovat, připravuje nezatížená část převodovky nižší rychlostní stupně. V situaci, kdy je třeba podřadit o dva a více stupňů (například ze šestky na dvojku), elektronika celou operaci rozdělí na dvě části. Nejdříve zařadí z šestky pětku, a tím uvolní hřídel pro zařazení dvojky. Toto složitější podřazení zvládá převodovka DSG za 0,9 s.

Podobnost s klasickým automatem

Řazení s převodovkou DSG je stejné jako s klasickým automatem. Páka voliče převodovky v poloze „D“ znamená standardní režim Drive. Sportovní režim „S“ dovolí řidiči ostřejší jízdu tím, že řídící jednotky motoru a převodovky spolupracují se senzory otáček kol (např. rozdílné otáčky kol ukazují na jízdu zatáčkou) a zabraňují nechtěnému přeřazení nahoru během průjezdu zatáčkou. Režim „Tiptronic“ nechává řazení na řidiči, k volbě převodů může řidič použít jak tlačítka na volantu, tak klasický volič.

V režimech „S“ a „Tiptronic“ převodovka nabízí funkci „Launch Control“, která se postará o efektní a rychlou akceleraci. Stačí sešlápnout brzdu, zároveň přidat plný plyn, a motor automaticky nastaví otáčky na 3000, po uvolnění brzdy je tak zrychlení ještě svižnější.

Dvouspojková převodovka DSG slaví značné úspěchy. V posledních letech představují i další konkurenční automobilky svoje varianty dvojspojkového řazení. DKG (BMW), Getrag PowerShift (Ford, Volvo, Chrysler, Mitsubishi), PDK (Porsche).

V současnosti produkuje dvojspojkové převodovky několik firem – Getrag, Ricardo nebo Borg-Warner a momentálně se k nim připojila také italsko-švýcarská společnost Oerlikon Graziano. V celosvětovém měřítku možná nepatří mezi největší (v Evropě ročně prodá 20 000 převodovek), o to zajímavější je ovšem její klientela. Mezi odběratele patří Ferrari, Lamborghini, Maserati nebo Aston Martin.