Proč bylo šrotovné zavedeno? Mnoho let nepřetržitě rostoucí automobilový průmysl dostal v letech 2008 a 2009 tvrdou ránu kvůli finanční a následné hospodářské krizi. Největší automobilky světa se dostaly do finančních problémů. Obrovské propady v prodejích donutily společnosti k masivnímu propouštění a zastavování výroby. Příkladem je kdysi světová jednička - americká automobilka General Motors.

Legendu General Motors semlela krize

Firma kromě USA působila ve velkém na trzích v Evropě. Mezi její divize patřily značky jako například Saab či Opel. Jedničkou na trhu byla GM do roku 2008, kdy oslavila sté výročí vzniku. V tomto roce prodala 8,36 miliónu vozů. O několik měsíců později, konkrétně 1. června 2009, firma vyhlásila bankrot, většinový podíl v podniku převzala americká vláda. V rámci restrukturalizace se však některých značek (například Hummer, Opel) zbavila, navíc musela propustit desetitisíce lidí.

Šrotovné zavedlo mnoho evropských zemí již na začátku roku 2009. Výrobu vozů v Česku nejvíce ovlivnilo zavedení dotace v Německu a na Slovensku. V těchto zemích měla subvence mezi lidmi velký úspěch. Na Slovensku proběhla dvě kola, ve kterých se rozdaly dotace ve výši 55,3 miliónu eur, tehdy asi 1,4 miliardy korun.

Například v USA se během jednoho měsíce vyčerpalo šrotovné ve výši tří miliard dolarů, podle tehdejšího kurzu za asi 53,4 miliardy korun. Zájemce dostal slevu přes 80 tisíc korun.

FOTO: David W. Černý, Reuters

Přestože o dotace byl mezi lidmi zájem, z pohledu výrobců byl výsledek pochybný. Automobilky hlásily propady výroby a prodejů od května 2008. Zlepšení nastalo až v červnu 2009, kdy se podle organizace ACEA prodej nových vozů zvedl o 2,4 procenta. Jenže v té době mělo šrotovné mnoho zemí již půl roku (například Francie, Lucembursko či Německo).

Navíc odborníci od začátku varovali, že nabídka mnohdy zláká lidi, kteří na splácení nebudou dlouhodobě mít a tím se zbytečně zadluží. To se potvrdilo například na Slovensku, kdy se v autobazarech stále častěji objevovaly i nové vozy.

V České republice se taktéž připravovalo šrotovné, jenže prezident Václav Klaus připravený zákon na začátku července 2009 vetoval, protože jej považoval za diskriminační.

V září 2017 začaly v České republice nabízet šrotovné automobilové společnosti Citroën a Škoda Auto. Jedna z podmínek byla, že automobily značky Citroën nesplňují alespoň normu Euro 4 a u Škoda Auto Euro 5. Akce platily do konce roku 2017, Citroën ale avizoval, že nabídku šrotovného možná prodlouží.

Výběr evropských zemí, kde bylo zavedeno šrotovné
zeměplatnostčástkapodmínky
Francieod ledna 20091000/2000 eur (dle emisí nového auta)vůz min. 10 let starý
Lucemburskood ledna 20091500/2500 eur (dle emisí nového auta)vůz starší 10 let
Německo od ledna 2009 (max. do konce roku 2009)2500 eurvůz min. 9 let starý
Nizozemsko(platí jen v Haagu)1000 eurvůz vyrobený před rokem 1991
Portugalsko 1000/1250 eur (podle stáří sešrotovaného vozu)vůz starší 10 let
Rakouskood dubna 2009 do prosince 2009 (max. 30 000 aut; zatím cca 13 550 vozů)1500 eurvůz starší 13 let
Rumunskood ledna 2009790 eurvůz starší 12 let
Zdroj: ČTK