Proč bylo šrotovné zavedeno? Mnoho let nepřetržitě rostoucí automobilový průmysl dostal v letech 2008 a 2009 tvrdou ránu kvůli finanční a následné hospodářské krizi. Největší automobilky světa se dostaly do finančních problémů. Obrovské propady v prodejích donutily společnosti k masivnímu propouštění a zastavování výroby. Příkladem je kdysi světová jednička - americká automobilka General Motors.

Legendu General Motors semlela krize

Firma kromě USA působila ve velkém na trzích v Evropě. Mezi její divize patřily značky jako například Saab či Opel. Jedničkou na trhu byla GM do roku 2008, kdy oslavila sté výročí vzniku. V tomto roce prodala 8,36 miliónu vozů. O několik měsíců pozdeji, konkrétně 1. června 2009 firma vyhlásila bankrot, většinový podíl v podniku převzala americká vláda. V rámci restrukturalizace se však některých značek (například Hummer, Opel) zbavila, navíc musela propustit desetitisíce lidí.

Šrotovné zavedlo mnoho evropských zemí již na začátku roku 2009. Výrobu vozů v Česku nejvíce ovlivnilo zavedení dotace v Německu a na Slovensku. V těchto zemích měla subvence mezi lidmi velký úspěch. Na Slovensku proběhla dvě kola, ve kterých se rozdaly dotace ve výši 55,3 miliónu eur, tehdy asi 1,4 miliardy korun.

Například v USA se během jednoho měsíce vyčerpalo šrotovné ve výši tří miliard dolarů, podle tehdejšího kurzu za asi 53,4 miliardy korun. Zájemce dostal slevu přes 80 tisíc korun.

FOTO: David W. Černý, Reuters

Přestože o dotace byl mezi lidmi zájem, co se týče výrobců aut, byl výsledek pochybný. Automobilky hlásily propady výroby a prodejů od května 2008. Ke zlepšení došlo však až v červnu 2009, kdy se podle organizace ACEA prodej nových vozů zvedl o 2,4 procenta. Jenže v té době mělo šrotovné mnoho zemí již půl roku (například Francie, Lucembursko či Německo).

Navíc odborníci od začátku varovali, že nabídka mnohdy zláká lidi, kteří na splácení nebudou dlouhodobě mít a tím se zbytečně zadluží.

To se potvrdilo například na Slovensku, kdy se v autobazarech stále častěji objevovaly i nové vozy.

V České republice se taktéž připravovalo šrotovné, jenže prezident Václav Klaus připravený zákon na začátku července 2009 vetoval, protože jej považoval za diskriminační.

Výběr evropských zemí, kde bylo zavedeno šrotovné
zeměplatnostčástkapodmínky
Francieod ledna 20091000/2000 eur (dle emisí nového auta)vůz min. 10 let starý
Lucemburskood ledna 20091500/2500 eur (dle emisí nového auta)vůz starší 10 let
Německo od ledna 2009 (max. do konce roku 2009)2500 eurvůz min. 9 let starý
Nizozemsko(platí jen v Haagu)1000 eurvůz vyrobený před rokem 1991
Portugalsko 1000/1250 eur (podle stáří sešrotovaného vozu)vůz starší 10 let
Rakouskood dubna 2009 do prosince 2009 (max. 30 000 aut; zatím cca 13 550 vozů)1500 eurvůz starší 13 let
Rumunskood ledna 2009790 eurvůz starší 12 let
Zdroj: ČTK