Mottem Telefónica O2 Czech Republic je nejucelenější nabídka telekomunikačních služeb. Zákazníkům přitom poskytuje především pevné linky, mobilní síť, připojení k internetu a placenou televizi.

Průkopník novinek

Firma v ČR provozovala až do roku 2015 vůbec nejrozsáhlejší pevnou a mobilní síť. V roce 2015 učinila odvážné rozhodnutí, když vyčlenila pevnou infrastrukturu pod novou společnost CETIN. Jednalo se v rámci evropského trhu o ojedinělý krok, protože operátoři se většinou rozdělení pevné infrastruktury a služeb brání.

Rozdělení souvisí s dlouhodobým plánem společnosti, která se snaží být nejen telekomunikačním operátorem, ale i poskytovatelem digitálních služeb. A na ty se chce více zaměřit.

Společnost nabízí pokrytí sítí 4. generace a LTE 99 procentům populace v Česku, k tomu v roce 2016 jako první spustila do provozu síť 4,5G. Zákazníkům také poskytuje připojení na internet a provozuje vlastní digitální televizi O2 TV dostupnou i v mobilech a tabletech.

Pro firmy a veřejnou sféru pak nabízí IT řešení včetně cloudových služeb či služeb pro provozování elektronické evidence tržeb a pojištění.

Nejnovější nabízenou oblastí jsou služby v rámci chytré domácnosti a v oblasti Smart Cities, společnost v Česku testuje služby chytrého odpadového hospodářství.

O2 Czech Republic je v současnosti pod křídly Kellnerovy PPF, který společnost převzal od španělské firmy Telefónica O2 v roce 2013. Spolu s tím získala i dceřinou pobočku O2 na Slovensku.

Odstartování mobilní revoluce

Z pohledu miliardových tržeb se společnost každoročně umisťuje na předních příčkách českých firem. V roce 2015 jí například patřila celkově jedenácté místo, rok předtím pak osmé.

Provozní ukazatele O2 Czech Republic, a.s.
Služba20162015
Fixní hlasové linky (v tisících)699840
xDSL přípojky (v tisících)765795
Placená televize - O2 TV (v tisících)221202
Počet aktivních mobilních zákazníků (v tisících)4 9454 896

Nabídka mobilních služeb patří v Česku dlouhodobě k nejdražším v Evropě. Když se tak v roce 2013 O2 rozhodlo nabídnout pod novým tarifem FREE neomezené volání do všech sítí spolu s posíláním SMS zpráv a mobilním internetem, odstartovalo v Česku mobilní revoluci, na kterou brzy reagovali další operátoři. V dalších letech už to však bylo spíše O2, které muselo dorovnávat nabídky ostatních operátorů.

Co se týče pevných linek, z výročních zpráv firmy vyplývá, že o ně u Čechů zájem klesá. V minulých letech je plošně rušila, v současnosti se snaží zvednout poptávku tím, že zákazníkům nabízí neomezené volání z pevných linek do všech sítí.

Společnosti také podle ukazatelů k roku 2016 slabě poklesla poptávka po internetu. Naopak stabilně roste poptávka po placené televizi. Počet mobilních zákazníků stagnuje.

Obchod za miliardy

Výrazným milníkem v historii společnosti bylo, když v roce 2006 vstoupila na český trh španělská Telefónica. Ta převzala státní Český Telecom, který provozoval pevné linky a společnost Eurotel Praha, provozující mobilní síť Eurotel. Sloučením k 1. červenci 2006 vznikla Telefónica O2 Czech Republic.

Většinu v Českém Telecomu přitom Telefónica získala v dubnu 2005, kdy oznámila vláda premiéra Stanislava Grosse prodej 51,1 procenta akcií. Zinkasovala za ně 82,6 miliardy korun. V přepočtu na akcii šlo o 502 koruny za kus.

Španělský operátor v tendru porazil nabídky švýcarského Swisscomu a společnosti Belgacom. Zinkasovaná částka odborníky svou výší překvapila. Předběžně totiž za akcie Španělé nabízeli „pouze” 69 miliard.

Grossův kabinet tak dotáhl do konce prodej Českého Telecomu, který se nezdařil například v roce 2002 vládě Vladimíra Špidly. Vítěz Deutsche Bank a TDC sice získal její slib převodu, ovšem nedohodl se poté na podmínkách odkupu akcií minoritního akcionáře TelSource.

Návrat do českých rukou

Telefónica vydržela na českém trhu až do roku 2013. Zájem o operátora tehdy projevila společnost PPF českého miliardáře Petra Kellnera, prodej největšího operátora v Česku však musela nejprve posvětit Evropská komise.

V roce 2014 skupina PPF získala 66 procent akcií společnosti přibližně za 64 miliard korun. Povinným odkupem akcií minoritních akcionářů pak skupina získala víc než osmdesátiprocentní podíl. Navíc se skupina s Telefónicou dohodla, že může používat ochranou známku O2 do ledna 2019, později se licence prodloužila až na leden 2022. K datu 21. června 2014 se společnost přejmenovala na O2 Czech Republic a.s.

Odkup doprovázely spekulace o úplné restrukturalizaci, či přejmenování společnosti. Také se předpokládalo, že se PPF pokusí získat 90procentní podíl ve společnosti, čímž by byla schopna vytěsnit minoritní akcionáře. K tomu nakonec nedošlo.

Velkým překvapením však bylo rozhodnutí o rozdělení společnosti, které se dostalo do médií na začátku roku 2015. Z původní společnosti se koncem prvního pololetí 2015 vyčlenila Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN), která převzala infrastrukturu společnosti.

CETIN se zaměřuje na budování a provoz telekomunikačních sítí. Cílem rozdělení bylo, aby se původní O2 Czech Republic mohla zaměřit primárně na mobilní a datové služby.

Oddělení doprovázely negativní reakce ze strany minoritních akcionářů. Dusno bylo hlavně na valné hromadě, při které se o vyčlenění CETINu rozhodovalo. Na jednání dorazilo přes 700 akcionářů, u vchodu byli také podrobování osobním prohlídkám a u několika z nich našla ochranka střelné zbraně. O rozdělení společnosti se rozhodlo až po deseti hodinách. Kvůli samotnému průběhu později podali někteří minoritní akcionáři O2 žalobu na neplatnost valné hromady.

Po rozdělení získala PPF v nové společnosti CETIN podíl přes 90 procent. Do konce roku 2015 se jí také povedlo vytěsnit minoritní akcionáře, na PPF tak připadly všechny akcie společnosti.

Další informace o společnosti O2 Czech Republic a.s. najdete na firmy.cz.