Turbodmychadlo využívá pro svůj pohon energii výfukových plynů. Skládá se z turbíny a dmychadla. Turbína je umístěna v proudu výfukových plynů a prostřednictvím hřídele pohání dmychadlo.

Zde vzniká přetlak vzduchu až 1,5 baru. Stlačováním se zahřátý vzduch většinou ochlazuje v mezichladiči plnícího vzduchu. Až poté je veden do spalovacího prostoru. Chladný vzduch má menší objem než vzduch horký. Do spalovacího prostoru se tak dostane více kyslíku.

Dříve bylo hlavním argumentem pro použití turbodmychadla zvýšení výkonu, dnes je to v prvé řadě úspora pohonných hmot a snížení emisí, ale také zvýšení zátahu motoru. U naftových motorů se dnes používají turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek turbíny, která reagují na zatížení motoru.

Turbodmychadel může být v jednom motoru i více, pak se hovoří o tzv. systémech bi-turbo nebo twin-turbo.

Volkswagen vytvořil motor, jenž má jak kompresor, tak turbodmychadlo. Díky tomu není problém "vymáčknout“ z malého zdvihového objemu výkon kolem 180 koní. Klasický kompresor motoru pomáhá v nízkých otáčkách, ve středních začne „foukat“ turbodmychadlo.