Hlavní obsah

USS Enterprise CVN-65

Foto: Reuters
Článek

USS Enterprise je jednou z jedenácti letadlových letí amerického námořnictva. Současně je to vůbec první letadlová loď s jaderných pohonem zařazené do služby v roce 1960 ještě za studené války. Stále přitom zůstává ve službě. Nejdelší letadlová loď na světě se zúčastnila mnoha bojových operací od Vietnamu přes Jugoslávii až po boje v Libyi.

Letadlová loď USS Enterprise CVN-65 s jaderným pohonem je ve službě od roku 1960 a její stažení z výzbroje amerického námořnictva se plánuje na rok 2014 nebo 2015.

Jedná se o vůbec první letadlovou loď s jaderným pohonem, která měří 342,3 metrů a její paluba je široká 78,3 metrů. Výtlak USS Enterprise CVN-65 dosahuje až 90 tisíc tun za plného stavu. Osm jaderných reaktorů Westinghouse PWR A2W, umístěných po jednom kuse v každé kotelně, a čtyři turbíny umožňují dosáhnout rychlosti až 30 uzlů.

Foto: Reuters

Americké stroje F/A-18E Super Hornet startují z americké letadlové lodě USS Enterprise.

Na loď se vejde až 85 bojových letounů a vrtulníků, unese 8,5 tuny leteckého paliva a je schopna operovat i s letouny nesoucími jaderné zbraně. Na její palubě mají své místo zejména bojové stíhačky F/A-18 Hornet a Super Hornet, vrtulníky SH-60 Seahawk, transportní letoun C-2 Greyhound, letouny včasné výstrahy E-2C Hawkeye a letouny pro vedení radioelektronického boje EA-6B Prowler, které nahrazují stroje EA-18G Growler, odviozené ze Super Horentu.

Posádku tvoří přibližně 5 tisíc členů, z nich 3 tisíce patří k lodnímu personálu a zbytek k personálu leteckému.

Letová dráha je u Big E, jak se lodi přezdívá, vychýlena z osy paluby, což umožňuje současně startovat i přistávat. Pokud se nepřistává, lze využít ke stratu jak katapulty v přední části lodi, tak na přesahují šikmé dráze vybíhající nad levobok.  Každý ze čtyř katapultů údajně zvládne vysílat letadla s intervalem necelých dvou minut. Velitelský ostrov je umístěn v pravé části lodi. Na palubě se nachází čtyři výtahy.

Jaderná letadlová loď USS EnterpriseCVN-65
Délka342,29 metrů
Šířka paluby78,33 metrů
Výška od kýlu ke stožáru76,2 metrů
Výtlak za plného stavu80 - 90 tisíc tun
Plocha vzletové paluby18 tisíc m²
Rychlostvíce než 30 uzlů
Koňská sílavíce než 200 tisíc

Loď je vybavena moderními radarovými a navigačními systémy, systémy pro přesné a bezpečné přistání a pro satelitní spojení. Disponuje čtyřmi odpalovacími zařízeními pro protiletadlové řízené střely, dvěma systémy blízké obrany Mk-15 Phalanx tvořené šestihlavňovými kanóny Vulcan ráže 20 mm, čtyřmi šestihlavňovými vypouštěče klamných cílů a protitorpédovým systémem.

Foto: Reuters

Start Boeingu F/A-18 Super Hornet z letadlové lodi USS Enterprise.

CVN-65 slouží od roku 1961

Počátky nejstarší americké letadlové lodi sahají až do konce druhé světové války, kdy se zrodil návrh na stavbu takového stroje. Jeho realizace se však uskutečnila až o několik let později. 24. září 1960 byla slavnostně pokřtěna ve virginské loděnici společností Newport News. Tehdy byla nejdelší, nejvyšší a nejsilnější lodí na světě, čímž si vysloužila přezdívku Big E. Zařazena do služby byla přibližně o rok později.

Prvním kapitánem se stal Vincent P. Depoixe, který vzal loď na tříměsíční zkušební plavbu po Karibiku. Do válečného konfliktu se zapojila poprvé v roce 1965, kdy z její paluby startovala letadla bojující s Vietkongem.

O dva roky později ji postihla rozsáhlá havárie v podobě požáru a následných explozí paliva a munice, která si vyžádala smrt 27 lidí, několik set zraněných a 15 zničených letadel. Musela proto podstoupit renovaci. Byla vybavena pro provoz nových stíhaček F-14A Tomcat a v 70. letech zasáhla do vietnamské války, při které pomáhala v evakuaci amerických jednotek ze Saigonu.

V roce 1986 proplula Suezským průplavem a stanula ve vodách Středozemního moře. O čtyři roky později se vrátila do svého domovského přístavu Norfolk ve Virginii, čímž završila plavbu vodami celého světa, která měřila zhruba 70 tisíc kilometrů.

První polovinu 90. let strávila Enterprise v suchém doku, kde prodělala rozsáhlou rekonstrukci. Mluví se dokonce o nejrozsáhlejší modernizaci v dějinách amerického námořnictva. Bylo renovováno tři a půl tisíce lodních komponent a prodloužila se životnost Big E a dalších dvacet let.

Brzy poté byla vyslána do bojů v tehdejší Jugoslávii a v roce 1998 podpořila operaci Pouštní liška, vedené proti vybraným iráckým cílům. Později zasahovala v Afghánistánu, Iráku a v roce 2011 v Libyi.

Široká rodina Enterprise

USS Enterprise CVN-65 je v pořadí osmou válečnou lodí nesoucí jméno Enterprise. První z nich byla původně britská šalupa jménem George, kterou Američané zajali v 70. letech 18. století. Šestou lodí Enterprise byl motorový člun nesoucí označení SP-790, který byl využit za první světové války.

První letadlovou lodí, která neslo jméno USS Enterprise byla CV-6, jenž sloužil mezi lety 1938 - 1947. Big E patřila k nejslavnějším mateřským lodím druhé světové války. 247 metrů dlouhé plavidlo s výtlakem 26 tisíc tun a piloti letadel na něm umístěných pomohli rozhodnout klíčové bitvy v Pacifiku. Bojovala u Midway, u Šalamounových ostrovů a u Okinawy.

Vyřazení z provozu

Původně byla Enterprise plánována na 20 let služby, tedy do roku 1981. Nakonec ale díky postupným modernizacím sloužila 51 let. Slavnostně odstavena byla 1. prosince 2012. Stala se tak nejdéle sloužící americkou letadlovou lodí.

Deaktivace lodi probíhala od roku 2013 v loděnici Newport News Shipbuildin. V únoru 2017 byla po odstranění jaderného paliva oficiálně vyřazena z výzbroje. Nahradila ji loď USS Gerald R. Ford, z nové třídy letadlových lodí. V dubnu 2018 bylo vyhlášeno ukončení deaktivace lodi, byla odstavena a čeká na rozhodnutí o likvidaci. Na jaře 2018 pak byl z kusu oceli této lodi vytvořen kýl nové lodi  Enterprise (CVN-80).

Články k tématu