Automobilku Société Renault Frères založil v roce 1899 Louis Renault spolu se svými bratry Fernandem a Marcelem, s nimiž si otevřel dílnu v Billancourtu. V té době už měl nadaný mladý konstruktér na kontě několik postavených vozidel. Společnost pak v dohledné době přešla od řemeslné výroby k průmyslové a zaměstnala stovky pracovníků.

Louis Renault řídí jeden ze svých prvních vozů. Fotografie pochází z roku 1899.

Louis Renault řídí jeden ze svých prvních vozů. Fotografie pochází z roku 1899.

FOTO: fotobanka Profimedia

Na vzrůstající prestiž společnosti měly vliv výkony, jaké podávali bratři ve svých vozech na automobilových závodech. V roce 1903 však Marcel Renault tragicky zahynul při závodu Paříž - Madrid. O několik let později zemřel také druhý z bratrů Renaultových a osamocený Louis Renault zkrátil název automobilky na Les Automobiles Renault.

Za první světové války se ve velkém používaly tanky Renault FT17.

Za první světové války se ve velkém používaly tanky Renault FT17.

FOTO: fotobanka Profimedia

V té době už se společnost zabývala také výrobou autobusů a leteckých motorů, během první světové války navíc dodávala francouzské armádě tanky FT17, ale také například dělostřelecké granáty a další vojenský materiál. Není proto divu, že se Renault stal rok po skončení první světové války největším soukromým průmyslovým podnikem ve Francii.

Po smrti posledního z bratrů byl podnik znárodněn

Prvním poválečným vozem se stal v roce 1920 model 10CV. O pět let později sjel z výrobního pásu první automobil značky 40CV, který navíc jako první nesl na kapotě symbol diamantu. V následujících letech Renault představil modely Monasix, Nervastella, Celtaquatre a Juvaquatre. Kromě toho se zabýval vývojem dalších dopravních prostředků, zejména nákladních a užitkových aut, traktorů a motorových železničních vozů.

Renault 16

Renault 16

FOTO: fotobanka Profimedia

S vypuknutím druhé světové války byla přerušena výroba civilních vozidel a továrny Renault na okupovaných územích zaměřily výrobu na vojenské účely Němců. Některé z nich neunikly bombardování spojenců. Po svržení vichistického režimu byl v roce 1944 Louis Renault uvězněn pro kolaboraci a 24. října toho roku zemřel. Generál Charles de Gaulle následně nařídil znárodnění podniku.

Nadále však přetrvaly plány Louise Renaulta, který se nechal inspirovat německým Volkswagenem a jeho Broukem a přišel s modelem 4CV. První sériový automobil tohoto typu opustil továrny Renaultu v roce 1947. Následně byla spuštěna produkce vozů Frégate a Dauphine. Model R16 se v roce 1965 stal prvním renaultem, který obdržel titul Auto roku. Velkého úspěchu se dočkaly v 70. letech vozy R5 a R18. Renault se stal největším průmyslovým vývozcem ve Francii.

Spojenectví s Volvem nevyšlo

Renault začal posilovat spolupráci s jinými automobilkami. Získal například podíl ve švédském Volvu. Ve Spojených státech spolupracoval s American Motors a Mack Trucks.

Renault Fuego

Renault Fuego

FOTO: fotobanka Profimedia

Na počátku 80. let přišla automobilka s vozy Fuego, R9, R25 a Espace. R5 Turbo vydobyl pro Renault v roce 1981 opět titul Automobil roku. Třetí titul získal přesně o deset let později Renault Clio. Po něm přišly na trh modely Safrane, Laguna, Mégane, Scénic a Kangoo.

V 90. letech se Renault společně s Volvem dohodl na splynutí obou podniků, k němuž však nakonec díky nesouhlasu švédských akcionářů a složité politické situaci ve Francii nedošlo. Francouzi pak podnikli první kroky k privatizaci podniku, která se uskutečnila v roce 1996.

Renault Koleos

Renault Koleos

FOTO: Renault

Francouzská automobilka se později spojila s japonským Nissanem a odkoupila rumunskou Dacii. Mezi aktuální modely francouzské automobilky patří například Twingo, Wind, Thalia, Modus, Fluence, Koleos nebo Master.